Cu dragoste, despre dragostea pentru scenă
regia Dustin Hoffman
Ce l-a atras oare pe
actorul american Dustin Hoffman către această poveste britanică ce se petrece
într-un azil pentru artiștii lirici la pensie? Iubirea pentru muzica lirică? respectul pentru artiști? Dragostea veșnică pentru meserie? Oricare dintre cele trei. Dar odată decizia luată, câțiva dintre cei mai mari actori și artiști lirici ai
Marii Britanii s-au grăbit să o susțină.
Dustin Hoffman (regizor) |
Secretul acestui casting
fenomenal, atât pentru rolurile principale, cât și pentru figurația specială de
fundal – toți mari interpreți de muzică clasică sau de operă – poate fi
descoperit în dragostea și admirația profundă a regizorului Dustin Hoffman, dar și a actorului laureat cu un Oscar, pentru scenă, pentru talentul
artistic neatins de trecerea timpului chiar dacă uitat sau ignorat de publicului tânăr. Pelicula
se constituie într-un manifest vibrant pentru păstrarea valorilor trecutului,
pentru comunicarea dintre generații, pentru depășirea propriei condiții
condamnată la uitare. Și pentru a doua șansă în amor, indiferent de vârstă.
Maggie Smith și Tom Courtenay |
Muzica plutește prin
fiecare minut al filmului. Arii celebre sau fragmente de solo-uri instrumentale răsar din fiecare colț al somptuosului conac englezesc, din ascunzișul parcului, plutesc peste podețe, pârâiașe și gazonul
perfect întreținut Căci azilul de bătrâni din film este un loc binecuvântat nu doar din punctul de vedere al „pensionarilor”, cât mai ales al locației - un vechi conac englezesc înconjurat de întinse grădini englezești, în care se desfășoară o mică dramă amoroasă britanică.
Subiectul în sine este destul de inconsistent, dar cu asemenea actori carismatici și sonorități unice, cui îi mai pasă de poveste?!
Muzica este o prezență necesară și concretă în viața
„pensionarilor”, dar niciodată mai mult decât în această perioadă a anului, când pregătesc gala anuală de strângere de fonduri pentru a păstra azilul deschis. Pe fundalul muzical și liric al pregătirilor apar tot atâtea intrigi,
rivalități și crize pe câte numere sunt incluse în program.
Dustin Hoffman (regie) și John de Borman (director de imagine) la filmare |
Imaginea lui John de
Borman („An Education”, „Serendipity”, The Full Monty”) profită din plin de somptuozitatea și eleganța spațiului și traversează fluid și
fermecător micile intrigi și marile rivalități ale pensionarilor. Punctul de rezistență
al filmului este însă distribuția de mare calibru – dame Maggie Smith care își
transferă eleganța, accentuată de vârstă, rolului divei; scoțianul vulcanic
Billy Connolly, veșnic cuceritor, ținându-se, în ciuda vârstei după fuste, și
flirtând constant cu cameristele; clasicul Michael Gambon în rolul regizorului
„larger than life”, îmbrăcat în robe largi și multicolore; minunatul Tom
Courtney, prins în tumultul propriilor sentimente, a propriei incapacități de a
ierta, la fel de expresiv și vulnerabil ca în anii 60, când definea „free
cinema-ul” prin „Billy the Liar”, „Singurătatea alergătorului de cursă lungă”
sau „Pentru țară și rege”.
Scenariul este o
adaptare pentru ecran a piesei omonime a lui Ronald Harwood răsplătită cu o
nominalizare la premiile Laurence Olivier 2000 pentru cea mai bună comedie. Harwood a lucrat multe adaptări pentru ecran, iar una dintre acestea este chiar „Taking Sides”/„Cazul Furtwängler” (2001, regia István Szabó) prezentă în Retrospectiva „Anonimul X”. A câștigat Oscarul pentru ecranizare în 2003 cu drama „Pianistul” și a mai avut încă două nominalizări pentru dificilul „The Bell and the Butterfly”/„Scafandrul și fluturele” (2008) și o adaptare a propriei piese „The Dresser”/„Cabinierul” (1984).
Să
fie acesta motivul pentru care a ales-o Dustin Hoffman? Sau poate acel sentiment
de „feel good”, de împăciuire, de reușită prin efort comun? Filmul abundă de
astfel de scene, memorabilă fiind însă cea în care rap-ul sau hip-hop-ul se
confruntă cu opera. Într-o înfrățire între generații, Tom Courtney, tenorul ajuns
la casa de bătrâni descrie unui grup eclectic de liceeni motivele pentru care
iubește arta lirică, iar răspunsul îi vine de la un elev de culoare, sub formă
de rap. Mini duelul este urmărit din spatele ușilor de Maggie Smith, cea care
îi fusese soție tenorului „doar pentru nouă ore”.
Pelicula are o
perfecțiune vizuală amintind de filmele Merchant-Ivory, dar plasate în secolul
nostru – vechi reședințe clasice englezești gazonul tuns perfect, un copac
multi-centenar întinzându-ți ramurile fotogenice ca într-o eternă reclamă „Save
the planet!”.
Pauline Collins și Maggie Smith |
Cu toate că textul
conține destule scene în care egoismul și spaimele personale pot readuce la o
dimensiune firească idilicul peliculei, totuși ele sunt ratate, sau depășite rapid. Quartet își duce la
bun sfârșit misiunea de a bucura vizual și auditiv, de a ne prilejui
reîntâlnirea cu actori importanți ai filmului britanic, e un regal vizual,
sonor și actoricesc. Și?!... Nimic mai mult.
Comentarii
Trimiteți un comentariu