MOROMEȚII 2 - ÎNAINTE ȘI DUPĂ (2)
(DUPĂ) O gură de
umor
După discuția
serios politică avută la filmarea din octombrie 2017(despre care puteți citi aici) cu regizorul Stere Gulea, mi-aș fi imaginat că
și filmul va reflecta această solidă atitudine anticomunistă. Da, filmul o
reflectă, dar o face subtil, în situații încărcate de umor, preluate din carte,
dar și adunate laolaltă de regizor și de actori.
Întreagă hâră a
satelor românești, la fiecare două replici e cineva luat peste picior, se râde
de mincinoși, de leneși, de proști. Bășcălia acidă a lui Moromete, interpretat
de Horațiu Mălăele e bântuită de o maturizare a bătrâneții, de o acceptare
matură a istoriei pe care nu poți să nu o privești cu tristețe.
Moromeţii post al doilea război mondial sunt duşi de acasă, răspândiţi, învrăjbiţi.
Moromeţii post al doilea război mondial sunt duşi de acasă, răspândiţi, învrăjbiţi.
O reflexie a realităţii de atunci a
României.
M-a bucurat
filmul, m-am bucurat să recunosc mari actori pe ecran, atât tineri, cât și
consacrați. Stere Gulea reușește să prindă viața, și nu o teză, o dragoste față
de loc, un loc plin de blesteme și greutăți, o întâlnire cu o epocă, cu un
timp, cu o vreme dificilă a noastră, ca români, făcută cu onestitate și cu
foarte mult umor. Mi-a plăcut reglajul fin al actorilor, atât la comuniștii
„criminali”, de fapt con-săteni și cunoscuți, precum Andi Vasluianu (Vasile,
noul primar), Bogdan Talașman (jandarmul Moise), cât și la sătenii hătri și
inteligenți – Horațiu Mălăele (Moromete), Răzvan Vasilescu (Cocoșilă), Gheorghe
Visu (Mihai Dimir), Dan Aștilean (Valache). Față de primul Moromeții, totul are parcă o surdină, o patină, gesturile au
aceeași iuțeală, dar duc după ele și o domolire a supraviețuirii unui război, a
apăsării unei epoci, a tristeții unui timp periculos. Iosif Paștina,
interpretul lui Niculae Moromete, este cel care duce, încruntat, firul narativ,
care bântuie înnegurat satul, ne găsindu-și seninătatea nici în iubire, ci doar
în plecare, când, pe capra căruței care îl poartă spre „altă parte”, zâmbește
un zâmbet larg, de june prim.
M-am scufundat în
film. Am respirat fiecare cadru, am simțit umorul fiecărei replici, am rezonat
cu foșnetele și zgomotele atât de frumos adunate pe sunet de Dana Bunescu.
M-am
întors cu sufletul la satul din Bărăgan în care s-a născut tatăl meu, la umorul acid al
locului, m-am întors în timp la frica unei epoci de schimbare trăită de bunicul
meu, de mama mea. Am iubit orizonturile cu copaci loviți de trăznet și casa cu
prispa scundă, luminată de lampa cu gaz. Pentru mine, cam așa arăta adevărata
Românie: iute la vorbă, acceptând un compromis silit/siluit sub amenințare, naivă în
așteptările sale, precum tânărul Moromete care își începe ascensiunea de
scriitor la oraș.
Oare ce a mai rămas din ea?
Comentarii
Trimiteți un comentariu