Vigniete festivaliere
Black Sun
(Soarele
negru)
Povara
răului ce s-a comis asupra ta îţi poate frânge, rupe, îndoi caracterul,
speranţele, viaţa. Sau, dacă eşti om, pe
bune, NU.
Când
Hugues de Montalembert, regizor de documentar şi pictor, a orbit peste noapte
în urma unui atac în propria casă din New
York , a cerut ca nimeni dintre membrii familiei sale
să nu fie anunţat. Acela a fost momentul
când a preluat controlul asupra poverii, a decis să înfrunte direct
consecinţele handicapante ale violenţei.
Pentru
un creator de imagini, cum era Hugues, ochii reprezintă nu numai legătura cu
lumea, dar însăşi raţiunea de a exista. Documentarul
lui Gary Tarn, care a compus şi ilustraţia muzicală, încearcă să ofere
publicului suportul imagistic şi sonor pentru a înţelege povestea lui Montalembert,
narată din off de el însuşi. Vocea cu accent franţuzesc, cu inflexiuni
dramatice şi uimiri copilăreşti (povesteşte cum până în momentul orbirii, nu
întâlnise vreodată, un orb) ne e călăuză pe parcursul acestei lupte curajoase
întru re-câştigarea normalităţii reprezentată de independenţă.
După
o convalescenţă de trei luni, De Montalembert a trebuit să se resemneze cu faptul ca a rămas
orb pe viaţă. S-a înscris la centrul pentru orbi “Lighthouse” (Farul) din New York , a ieşit singur noaptea pe străzile
Manhattanului, iar după un an şi jumătate şi-a făcut bagajele şi a plecat, tot
singur, în Indonesia .
Acolo a început să scrie despre evenimentele şi sentimentele ultimilor doi ani.
Manuscrisul, trimis la Paris ,
a fost publicat şi a devenit un best-seller naţional şi internaţional. De Montalembert
continuă să călătorească şi lucrează la a treia carte.
Această
cronologie surprinde prin normalitatea sa, considerând handicapul
autorului. Mărturia lui e presărată cu
atitudini de o minunată inconştienţă: “Eram îndrăgostit de o fată şi ştiam că
s-a dus în Himalaya şi vroiam să o găsesc.” ,
cu înduioşătoare detalii: spune despre plimbările cu unul dintre prietenii săi
care e pictor, şi care îii descrie străzile că este “un adevărat regal.” ,
(despre scrierea primei sale cărţi) “Cerneala se termina şi eu nu îmi dădeam
seama. Fata care venea să facă curat îmi
spunea ‘Tidada tulis’ – ‘Nu e nimic scris.’; cu ascuţite observaţii sociale:
povesteşte cum un prieten extrem de gelos nu avea nici o problemă să îl lase în
casă cu soţia lui căci “orbirea şi castrarea sunt legate” în mintea oamenilor;
sau gânduri profunde: “Sensul vieţii este viaţa însăşi. Dacă înţelegi asta, te
poţi relaxa.” sau “Până la urmă, tot vei fi înfrânt. Vei fi înfrânt de vârstă.”
“Văzul este rezultatul creaţiei, nu al percepţiei”. În final, De Montalembert
afirmă că orbirea nu l-a împiedicat să trăiască o viaţă normală, că a fost doar
un inconvenient, nu o piedică.
Imaginile
care însoţesc această minunată mărturie contribuie la crearea unui univers
intim, foarte personal, bazat pe percepţie, pe asociere şi juxtapunere, lăsând
spectatorul să îşi facă propriile alegeri: cadre largi, din elicoptere, foarte
granulate, cu acoperişurile New Yorkului, pietoni mergând pe străzile pline,
într-o aglomerare confuză. Odată cu imaginile din Tibet şi Indonezia, însă, aparatul
se concentrează pe portrete de copii, ţărani sau preoţi budişti.
Ca
şi imaginile, coloana sonoră
este complementară discursului din off, subliniind discret elementele
dramatice.
“Black Sun” este unul dintre debuturile
Festivalului de film londonez bfi-The Times, octombrie 2005.
Comentarii
Trimiteți un comentariu