Caché, regia Michael Hanecke - Despre blamare și vinovăție
“Caché” (în engleză “Hidden”, în română “Ascuns”), cel mai recent film al lui Michael
Haneke continuă seria investigaţiilor în domeniul unor concepte filosofice şi
psihologice greu de surprins narativ. Hanecke a studiat filozofia, psihologia
şi teatrul în Vienna .
Cu atitudinea unui profesor răbdător şi metodic, el îşi conduce publicul în
dureroase incursiuni în psihe-ul uman. În filmele sale regizorul ia în discuţie
concepte precum frica şi manipularea prin frică (“Funny Games”), ura, generată şi alimentată de prejudecaţi, şi violenţa
(“Code Inconnu”), iubirea şi
manipularea prin iubire (“La Pianiste”).
Acum, în Caché, ideea de adevăr, cu derivatele
sale – încrederea şi vinovăţia, sunt puse sub lupă.
Într-un
univers aseptic, de emoţii tamisate, urmărim degradarea relaţiei dintre Georges
Laurent (Daniel Auteuil) şi soţia sa, Anne (Juliette Binoche) în urma apariţiei
unor casete în care cuplul pare să fie urmărit. Nu este proliferată nici o
ameninţare, nici o cerere, dar pachetele lăsate pe prag încep să fie însoţite
de desene criptice. Georges bănuişte cine poate fi sursa şi care poate fi cauza
unei astfel de intruziuni elaborate, totuşi nu are curajul să-şi impărtăşească
temerile soţiei. Neîncrederea dintre ei creşte cu atât mai mult cu cât Georges
este mai aproape de adevăr, dar dispus să comunice tot mai puţin.
Hanecke
povesteşte într-un interviu cu Camillo de Marco: "Este un film despre blam
în general, despre greşelile personale ale fiecăruia, povestea unui om care îşi
acoperă ochii pentru a uita de consecinţe."
Construit
folosind filmul în film, cu foarte puţine diferenţe de
textură sau lumină între imaginile vizionate de pe casete şi lumea reală,
regizorul îşi împinge spectatorul să caute singur răspunsurile. "Folosesc
imagini în imagini pentru a destabiliza percepţia privitorului şi a-l îndemna să
se întrebe unde se ascunde adevărul. Este o întrebare pe care mi-o pun eu
însumi în mod constant şi care mă face să reacţionez. Dar eu sunt doar un invăţător.
Nu fac decât să stimulez dorinţa spectatorului de a comunica cu filmul."
Atenţia
pentru întrepătrunderea realităţii în imaginea manipulată se extinde şi la
construirea decorului, biblioteca din zid în zid şi din tavan până în podea din
casa familiei Laurent regăsindu-se stilizată în fundalul emisiunii culturale găzduite
de Georges. Camera fixă şi cadrele largi
contopesc perspectiva spectatorului cu perspectiva personajelor.
Filmul
este structurat în cinci acte, asemeni unei piese de teatru, fiecare act fiind
punctat de prezenţa/descoperirea/vizionarea unei casete video. Cu fiecare pas
suntem mai aproape de adevăr, dar aceasta nu ne ajută să aflăm cine este
autorul casetelor. “Spectatorul trebuie să găsească soluţia, să o interpreteze.
Eu pun întrebări, el este invitat să le răspundă. De aceea scena finală rămâne
deschisă şi nu este aşa de important să afli cine este responsabil. Filmele
populiste îţi dau răspunsul înainte să apuci să îţi pui întrebarea. Dar filmele
pe care mi le amintesc sunt cele care m-au destabilizat.” , continuă Hanecke.
Ca
şi în peliculele precedente, violenţa este prezentă, de această dată pe ecran,
şi nu în off, propulsată agresiv de contrastul cu normalitatea, banalitatea ce
o înconjoară în film.
Caché
i-a adus lui Hanecke premiul pentru cel mai bun regizor, premiul FIPRESCI,
precum şi premiul ecumenic anul acesta la Cannes .
Comentarii
Trimiteți un comentariu