Les Films de Cannes, ediția a opta
În urmă cu zece ani, regizorul
Cristian Mungiu obținea Palme D’Or la Festivalul Filmului de la Cannes,
considerat cea mai importantă competiție cinematografică din lume, pentru al
său „4 luni, 3 săptămâni, 2 zile”, drama a două studente față în față cu o
alegere imposibilă în România ceaușistă a anilor 80. Doi ani mai târziu, sub
oblăduirea lui, debuta la București Les Films de Cannes – Festivalul Filmelor
de Cannes la București – o întâlnire între publicul român și laureații
Cannes-ului, una dintre foarte rarele ocazii de a vedea pelicule speciale,
încercări estetice îndrăznețe și povești din întreaga lume spuse într-un limbaj
cinematografic inedit și, de fiecare dată, unic.
The Square, regia Ruben Östlund |
Vineri, 13 octombrie, începe cea
de-a opta ediție a festivalului reunind laureați ai Palme d’Or, Grand Prix,
Premiul de regie, Premiul pentru scenariu și cel mai bun actor sau Camera d’Or,
importantele distincții acordate de Festivalul de la Cannes. Filmele vor fi
difuzate în premieră în România, între 13 și 22 octombrie, în patru
cinematografe din capitală, dar și în alte orașe ale țării: între 13 și
19 octombrie la Brașov (la Cinema One), între 13
și 15 octombrie la Cluj (cinema Victoria),
între 20 – 22 octombrie la Timișoara(Filarmonica
Banatul), Arad (Cinema ARTA) și Iași (Ateneul
din Iași) și 10 – 12 noiembrie la Suceava (Cinema
Modern).
O ediție specială a Les Films de
Cannes va avea loc în parteneriat cu festivalul ASTRA Sibiu.
Între 16 și 22 octombrie, cele două festivaluri urmează să
proiecteze o selecție comună de documentare din cele proiectate anul acesta în
premieră la Cannes, concomitent în Sibiu și Bucuresti, sub titulatura de Les
Films de Cannes @ Astra Film Sibiu.
Comedia nonconformistă a
lui Ruben Östlund, The
Square, o capodoperă care a luat pe sus Croazeta anul acesta la
Cannes obținând Palme d’Or-ul va fi proiectată în deschiderea
festivalului, în premieră absolută în România, în București dar și în toate
orașele care vor găzdui ediții regionale. „Pentru mine este o formă de a sparge
barierele dublului-standard. Suntem afectați de spiritul de turmă și devenim
speriați când lucrurile scapă de sub control. Trebuie să ni se reamintească
permanent: ‘Eu sunt cel care trebuie să ia atitudine!’. Iar asta este este
simplu de făcut.” – declară Ruben Östlund anul acesta, imediat după
câștigarea Palme d’Or.
Urmează, 120
Battements par minute cunoscut și ca BPM, realizat
de regizorul francez de origine marocană Robin Campillo, este câștigătorul
Grand Prix-ului de anul acesta, Campillo fiind ovaționat la Cannes minute
întregi după anunțul acordării premiului. Drama inspirată din lupta grupului
activist Act-Up Paris împotriva indiferenței generale în fața victimelor
provocate de virusul SIDA în Franța anilor ‘90, este și propunerea Franței la
Oscarul pentru cel mai bun film străin. Filmul a fost vândut în aproape 40 de
țări, iar în România va fi proiectat în premieră la Les Films de Cannes à
Bucarest, urmând să fie distribuit în cinematografe de Voodo Films.
Deținătoare a unui Oscar pentru
scenariul Lost in Translation, Sofia Coppola și-a adăugat
anul acesta în palmares Premiul pentru regie la Festivalul de la Cannes pentru
drama The
Beguiled. Acțiunea plasată în timpul Războiului Civil din Statele
Unite, le are în rolurile principale pe Nicole Kidman, Kirsten Dunst și Elle
Fanning, a căror existență izolată de restul lumii într-un internat de fete din
Virginia, este bulversată de apariția caporalului unionist McBurney, Collin
Farrell, căruia îi oferă refugiu și îi îngrijesc rănile. Sofia Coppola rescrie
povestea din filmul cu același titlu realizat de Don Siegel în 1971, de data
aceasta din perspectiva feminină a celor trei protagoniste.
Comparat de The Times cu Taxi
Driver al lui Martin Scorsese – „This is the Taxi Driver for a
new century” – You
Were Never Really Here, de Lynne Ramsay a fost
recompensat la Cannes atât cu Premiul pentru scenariu cât și cu cel pentru
interpretare masculină, primit de Joaquin Phoenix. Regizoarea este cunoscută
pentru fascinația sa pentru lumea copiilor și a tinerilor, abordând tema
recurentă a durerii, a vinovăției prin puține cuvinte, dar construin o lumea
întreagă de sunete și imagini extrem de vii, cel mai recent film al său fiind
minunatul Ratcacher.
După Leviathan (Cel
mai bun scenariu, Cannes 2014/ nominalizat la Oscar pentru cel mai bun film
străin) sau Elena (Premiul special al Juriului Un Certain
Regards, Cannes 2011), regizorul Andrey Zvyagintsev vine cu pelicula laureată a
Premiului Juriului, drama Loveless.
Selecția Les Films de Cannes à
Bucarest include și premiera filmului Jeune
Femme (Montparnasse Bienvenue), regizat de Léonor Seraille,
prezentat în competiția Un Certain Regard și recompensat cu Premiul Camera
d’Or. O poveste care o are în prim plan pe Paula (Laetitia Dosch) întoarsă de
curând în Paris după o lungă absență pregătindu-se de un nou început fără a
avea însă un plan de viață, thrillerul Wind
River – Premiul pentru regie – Un Certain Regard, 2017 –
semnat de Taylor Sheridan, autorul scenariilor unor filme ca Sicario sau Hell
or High Water, pentru acesta din urmă fiind nominalizat la Oscar sau
documentarul lui Emmanuel Gras, Makala, o
incursiune în viața unui tânăr vânzător de mangal din Congo care se trăduiește
să asigure un viitor mai bun pentru el și familia lui, recompensat cu
Marele Premiu Semaine de la Critique anul acesta la Cannes. Tot în Semaine de
la Critique, Premiul SACD / Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques a
fost atribuit producției Ava regizată
de Léa Mysius, despre o tânără care își pierde treptat vederea.
Happy End, regia Michael Haneke |
Completând imaginea festivalului
de la Cannes, Les Films de Cannes A Bucarest include în program și filmele unor
mari regizori, care au concurat anul acesta pentru Palme d’Or. De două ori
câștigător al prestigiosului premiu (The White Ribbon, Amour),
austriacul Michael Haneke a revenit anul acesta la Cannes
cu Happy End, o comedie neagră care prezintă declinul unei
familii burgheze europene și în care Isabelle Huppert joacă
rolul principal. Ce doi au colaborat deja de patru ori, prima dată în 2001
pentru filmul The Piano Teacher, pentru care Haneke a primit
Premiul Juriului iar Huppert premiul pentru cea mai bună actriță, la Cannes.
Dr. Paul Meyer este interpretat în L'amant double de Jérémie
Renier, un preferat al fraților Dardenne. Thrillerul erotic, plin de umor,
este regizat de François Ozon, unul dintre cei mai provocatori și
vibranți regizori care s-au făcut cunoscuți în anii '90, filmele sale explorând
în mod recurent sexualitatea și transgresiunea (8 femmes, 2002 / Swimming
Pool, 2003). Nu vor lipsi The Day After al lui Hong
Sangsoo sau Radiance, cea de-a cincea selecție oficială la
Cannes a regizoarei Naomi Kawase (al cărui minunat Still the Water a fost
prezentat în festival în 2014), în care eroul este un fotograf care și-a
pierdut vederea, ceea ce face ca sunetul să joace un rol fundamental în
compoziția filmului.
Les Fantômes
d’Ismaël al autorului
francez Arnaud Desplechin, câștigător al Premiului Cesar 2016
pentru cel mai bun regizor cu filmul Trois souvenirs de ma jeunesse a
deschis festivalul de la Cannes în 2017. Drama îi are în rolurile principale pe
Mathieu Amalric, Marion Cotillard și Charlotte Gainsbourg și va fi proiectată
în premieră la București alături de o altă Proiecție specială de
la Cannes, How to Talk to Girls at Parties în regia
lui John Cameron Mitchell, cu Elle Fanning și Nicole Kidman în
distribuție, o poveste despre nașterea punk-ului, exuberanța primei iubiri și
despre cel mai mare mister al universului: cum să vorbești cu fetele la
petreceri.
Cinefilii au ocazia să vadă în
premieră la România cea mai recentă dramă romantică a regizoarei Claire
Denis, Un beau soleil intérieur, cu Juliette
Binoche în rolul unei mame singure aflată în căutarea dragostei
adevărate. Filmul a fost
recompensat cu Premiul SACD / Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques
în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes. În Quinzaine des
réalisateurs a fost inclus și debutul celebrului
regizor de videoclipuri Geremy Japser, Patti Cake$, o
povestea din Jersey, plină de umor, energie și beat-uri memorabile,
cu australiana Danielle Macdonald, care a atras atenția criticii internaționale
cu rolului lui Patti, pe care l-am putut vedea și în
Festivalul Filmelor independente Americane și despre care am scris aici.
Din secțiunea Un Certain
Regard vor fi prezentate și titlurile The Summit/ La cordillera al
regizorului chilian Santiago Mitre și Closeness de
Kantemir Balagov.
Les films de Cannes, ne propune, de fiecare dată, și o retrospectivă a unui mare maestru al
artei cinematografice. Au fost Maurice Pialat(2014), Abbas Kiarostami(2016),
iar în acest an, va sosi maghiarul Bela Tarr, Între 13 și 15 octombrie,
Cinemateca Eforie va găzdui Retrospectiva Béla Tarr în cadrul
Les Films de Cannes à Bucarest, program care va include patru dintre cele mai
importante filme realizate de autor. Retrospectiva Béla Tarr este
organizată de Voodoo Films și finanțată de Centrul Național al Cinematografiei.
Bella Tar |
Öszi
almanach/Almanac of Fall, prezentat la Festivalul de la Locarno în
1984, va inaugura secțiunea, pe 13 octombrie, urmând proiecțiile filmelor The
Turin Horse (2011), recompensat la Berlinală cu Marele Premiu
al Juriului/ Ursul de Argint și Premiul FIPRESCI, şi Werckmeister
Harmonies care a avut premiera mondială la Festivalul de la
Cannes, în 2000, în sectiunea paralelă La Quinzaine des Réalisateurs. Pe 15
octombrie, retrospectiva Béla Tarr se va încheia cu proiecția lungmetrajului de
șapte ore și jumătate, Sátántangó,
despre care Jean Michel Frodon scria: Nu cred că poate fi văzut
altundeva decât într-o sală de cinema, tocmai din pricina acestui dublu „a fi
acolo” – în vreme ce, deși e păcat, multe filme foarte frumoase pot fi văzute
pe un ecran mic, acasă. În cazul acestuia nu se poate pentru că e nevoie de
aceste două spații: cel al filmului, construit de cadru, coloana sonoră și de
montaj, și cel al sălii. Bazat pe romanul omonim al lui László Krasznahorkai,
filmul a avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin, în 1994, și este
considerat de critică drept unul dintre cele mai bune filme din istoria
cinematografiei.
Sátántangó |
Béla Tarr va sosi în România pe
13 octombrie când va deschide cea de-a doua ediție Les Films de Cannes à
Cluj-Napoca. La Cluj, cineastul va avea un dialog cu publicul la finalul
proiecție The
Turin Horse, la Cinema Victoria, discuție moderată de Prof.
Dr. Doru Pop de la Universitate Babes-Bolyai.
Sub titlul Astra Film
Sibiu @ Les Films de Cannes, Les Films de Cannes, în parteneriat cu
festivalul de film documentar Astra Film Sibiu, vor programa în premieră în
România, atât la București cât și la Sibiu, trei dintre filmele documentare
prezentate la ediția din acest an a Festivalului de la Cannes.
Documentarul 12 jours (r.Raymond
Depardon) este filmat într-un spital de psihiatrie în care care cei internați
fără consimțământul lor sunt puși în fața unui judecător care le va decide
viitorul. Venerable
W. este o observație fină despre cum islamofobia și discursul
urii se transformă în violență și distrugere. Regia pentru Venerable
W. o semnează Barbet Schroeder, cunoscut pentru filme ca Général
Idi Amin Dada: Autoportrait sau L’avocat de la terreur (Un
Certain Regard, Cannes 2007, Premiul César
12 jours (r.Raymond Depardon) |
Totodată, festivalul va continua
să prezinte sub titulatura Les Films pour Cannes à
Bucarest cele mai importante filme românești care se pregătesc pentru
festivalurile anului viitor. Filmele românești pe care le
puteți vedea în fiecare seară, la Muzeul Țăranului Român, sunt: UN PAS IN URMA SERAFIMILOR, de Daniel Sandu (2017, 150 min,
RO); VÂNĂTOARE, de Alexandra Bălteanu (2016, 75 min, GER). Premiul pentru
regie, Saarbrücken 2016. HAINE NEGRE, de Octav Chelaru (2017, 21 min, RO).
Festival International du Film de Locarno 2017; SCURTCIRCUIT, de Cătălin
Saizescu (2017, 109 min, RO). Premiul pentru realizare artistică deosebită,
Shanghai IFF 2017; MARIȚA, de Cristi Iftime (2017, 100 min, RO). Premiul
Criticii FEDEORA, Festivalul de Film Karlovy Vary 2017. ANIVERSAREA, de Dan
Chișu (2017, 86 min, RO). Competiție oficială, Varșovia IFF 2017. Toate proiecțiile din acest ciclu sunt urmate de sesiuni de întrebări și răspunsuri cu echipa de realizatori.
Les Films de Cannes
à Bucarest a adunat anul
trecut peste 25.000 de spectatori în
circa 100 de proiecții, urmând să prezinte și anul acesta
filmele importante premiate la Cannes în prezența autorilor lor.
Comentarii
Trimiteți un comentariu