sâmbătă, 7 octombrie 2017

Les Films de Cannes, ediția a opta

În urmă cu zece ani, regizorul Cristian Mungiu obținea Palme D’Or la Festivalul Filmului de la Cannes, considerat cea mai importantă competiție cinematografică din lume, pentru al său „4 luni, 3 săptămâni, 2 zile”, drama a două studente față în față cu o alegere imposibilă în România ceaușistă a anilor 80. Doi ani mai târziu, sub oblăduirea lui, debuta la București Les Films de Cannes – Festivalul Filmelor de Cannes la București – o întâlnire între publicul român și laureații Cannes-ului, una dintre foarte rarele ocazii de a vedea pelicule speciale, încercări estetice îndrăznețe și povești din întreaga lume spuse într-un limbaj cinematografic inedit și, de fiecare dată, unic.
The Square, regia Ruben Östlund

Vineri, 13 octombrie, începe cea de-a opta ediție a festivalului reunind laureați ai Palme d’Or, Grand Prix, Premiul de regie, Premiul pentru scenariu și cel mai bun actor sau Camera d’Or, importantele distincții acordate de Festivalul de la Cannes. Filmele vor fi difuzate în premieră în România, între 13 și 22 octombrie, în patru cinematografe din capitală, dar și în alte orașe ale țării: între 13 și 19 octombrie la Brașov (la Cinema One), între 13 și 15 octombrie la Cluj (cinema Victoria), între 20 – 22 octombrie la Timișoara(Filarmonica Banatul), Arad (Cinema ARTA) și Iași (Ateneul din Iași) și 10 – 12 noiembrie la Suceava (Cinema Modern).

O ediție specială a Les Films de Cannes va avea loc în parteneriat cu festivalul ASTRA Sibiu. Între 16 și 22 octombrie, cele două festivaluri urmează să proiecteze o selecție comună de documentare din cele proiectate anul acesta în premieră la Cannes, concomitent în Sibiu și Bucuresti, sub titulatura de Les Films de Cannes @ Astra Film Sibiu.

Comedia nonconformistă a lui Ruben ÖstlundThe Square, o capodoperă care a luat pe sus Croazeta anul acesta la Cannes obținând Palme d’Or-ul va fi proiectată în deschiderea festivalului, în premieră absolută în România, în București dar și în toate orașele care vor găzdui ediții regionale. „Pentru mine este o formă de a sparge barierele dublului-standard. Suntem afectați de spiritul de turmă și devenim speriați când lucrurile scapă de sub control. Trebuie să ni se reamintească permanent: ‘Eu sunt cel care trebuie să ia atitudine!’. Iar asta este este simplu de făcut.” – declară Ruben Östlund anul acesta, imediat după câștigarea Palme d’Or.

Urmează, 120 Battements par minute cunoscut și ca BPM, realizat de regizorul francez de origine marocană Robin Campillo, este câștigătorul Grand Prix-ului de anul acesta, Campillo fiind ovaționat la Cannes minute întregi după anunțul acordării premiului. Drama inspirată din lupta grupului activist Act-Up Paris împotriva indiferenței generale în fața victimelor provocate de virusul SIDA în Franța anilor ‘90, este și propunerea Franței la Oscarul pentru cel mai bun film străin. Filmul a fost vândut în aproape 40 de țări, iar în România va fi proiectat în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest, urmând să fie distribuit în cinematografe de Voodo Films.

Deținătoare a unui Oscar pentru scenariul Lost in Translation, Sofia Coppola și-a adăugat anul acesta în palmares Premiul pentru regie la Festivalul de la Cannes pentru drama The Beguiled. Acțiunea plasată în timpul Războiului Civil din Statele Unite, le are în rolurile principale pe Nicole Kidman, Kirsten Dunst și Elle Fanning, a căror existență izolată de restul lumii într-un internat de fete din Virginia, este bulversată de apariția caporalului unionist McBurney, Collin Farrell, căruia îi oferă refugiu și îi îngrijesc rănile. Sofia Coppola rescrie povestea din filmul cu același titlu realizat de Don Siegel în 1971, de data aceasta din perspectiva feminină a celor trei protagoniste.

Comparat de The Times cu Taxi Driver al lui Martin Scorsese – „This is the Taxi Driver for a new century” –  You Were Never Really Herede Lynne Ramsay a fost recompensat la Cannes atât cu Premiul pentru scenariu cât și cu cel pentru interpretare masculină, primit de Joaquin Phoenix. Regizoarea este cunoscută pentru fascinația sa pentru lumea copiilor și a tinerilor, abordând tema recurentă a durerii, a vinovăției prin puține cuvinte, dar construin o lumea întreagă de sunete și imagini extrem de vii, cel mai recent film al său fiind minunatul Ratcacher.

După Leviathan (Cel mai bun scenariu, Cannes 2014/ nominalizat la Oscar pentru cel mai bun film străin) sau Elena (Premiul special al Juriului Un Certain Regards, Cannes 2011), regizorul Andrey Zvyagintsev vine cu pelicula laureată a Premiului Juriului, drama Loveless.

Selecția Les Films de Cannes à Bucarest include și premiera filmului Jeune Femme (Montparnasse Bienvenue), regizat de Léonor Seraille, prezentat în competiția Un Certain Regard și recompensat cu Premiul Camera d’Or. O poveste care o are în prim plan pe Paula (Laetitia Dosch) întoarsă de curând în Paris după o lungă absență pregătindu-se de un nou început fără a avea însă un plan de viață, thrillerul Wind River – Premiul pentru regie – Un Certain Regard, 2017 – semnat de Taylor Sheridan, autorul scenariilor unor filme ca Sicario sau Hell or High Water, pentru acesta din urmă fiind nominalizat la Oscar sau documentarul lui Emmanuel GrasMakalao incursiune în viața unui tânăr vânzător de mangal din Congo care se trăduiește să  asigure un viitor mai bun pentru el și familia lui, recompensat cu Marele Premiu Semaine de la Critique anul acesta la Cannes. Tot în Semaine de la Critique, Premiul SACD / Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques a fost atribuit producției  Ava regizată de Léa Mysius, despre o tânără care își pierde treptat vederea.



Happy End, regia Michael Haneke
Completând imaginea festivalului de la Cannes, Les Films de Cannes A Bucarest include în program și filmele unor mari regizori, care au concurat anul acesta pentru Palme d’Or. De două ori câștigător al prestigiosului premiu (The White Ribbon,  Amour), austriacul Michael Haneke a revenit anul acesta la Cannes cu Happy End, o comedie neagră care prezintă declinul unei familii burgheze europene și în care Isabelle Huppert joacă rolul principal. Ce doi au colaborat deja de patru ori, prima dată în 2001 pentru filmul The Piano Teacher, pentru care Haneke a primit Premiul Juriului iar Huppert premiul pentru cea mai bună actriță, la Cannes.  Dr. Paul Meyer este interpretat în L'amant double de Jérémie Renier, un preferat al fraților Dardenne. Thrillerul erotic, plin de umor, este regizat de François Ozon, unul dintre cei mai provocatori și vibranți regizori care s-au făcut cunoscuți în anii '90, filmele sale explorând în mod recurent sexualitatea și transgresiunea (8 femmes, 2002 / Swimming Pool, 2003). Nu vor lipsi The Day After al lui Hong Sangsoo sau Radiance, cea de-a cincea selecție oficială la Cannes a regizoarei Naomi Kawase (al cărui minunat Still the Water  a fost prezentat în festival în 2014), în care eroul este un fotograf care și-a pierdut vederea, ceea ce face ca sunetul să joace un rol fundamental în compoziția filmului.

Les Fantômes d’Ismaël al autorului francez Arnaud Desplechin, câștigător al Premiului Cesar 2016 pentru cel mai bun regizor cu filmul Trois souvenirs de ma jeunesse a deschis festivalul de la Cannes în 2017. Drama îi are în rolurile principale pe Mathieu Amalric, Marion Cotillard și Charlotte Gainsbourg și va fi proiectată în premieră la București alături de o altă Proiecție specială de la Cannes, How to Talk to Girls at Parties în regia lui John Cameron Mitchell, cu Elle Fanning și Nicole Kidman în distribuție, o poveste despre nașterea punk-ului, exuberanța primei iubiri și despre cel mai mare mister al universului: cum să vorbești cu fetele la petreceri.

Cinefilii au ocazia să vadă în premieră la România cea mai recentă dramă romantică a regizoarei Claire DenisUn beau soleil intérieur, cu Juliette Binoche în rolul unei mame singure aflată în căutarea dragostei adevărate. Filmul a fost recompensat cu Premiul SACD / Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes. În Quinzaine des réalisateurs a fost inclus și debutul celebrului regizor de videoclipuri Geremy Japser, Patti Cake$, o povestea din Jersey, plină de umor, energie și beat-uri memorabile, cu australiana Danielle Macdonald, care a atras atenția criticii internaționale cu rolului lui Patti, pe care l-am putut vedea și în Festivalul Filmelor independente Americane și despre care am scris aici.

Din secțiunea Un Certain Regard vor fi prezentate și titlurile The Summit/ La cordillera al regizorului chilian Santiago Mitre și Closeness de Kantemir Balagov.

Les films de Cannes, ne propune, de fiecare dată, și o retrospectivă a unui mare maestru al artei cinematografice. Au fost Maurice Pialat(2014), Abbas Kiarostami(2016), iar în acest an, va sosi maghiarul Bela Tarr, Între 13 și 15 octombrie, Cinemateca Eforie va găzdui Retrospectiva Béla Tarr în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, program care va include patru dintre cele mai importante filme realizate de autor. Retrospectiva Béla Tarr este organizată de Voodoo Films și finanțată de Centrul Național al Cinematografiei.


Bella Tar
Öszi almanach/Almanac of Fall, prezentat la Festivalul de la Locarno în 1984, va inaugura secțiunea, pe 13 octombrie, urmând proiecțiile filmelor The Turin Horse (2011), recompensat la Berlinală cu Marele Premiu al Juriului/ Ursul de Argint și Premiul FIPRESCI, şi Werckmeister Harmonies care a avut premiera mondială la Festivalul de la Cannes, în 2000, în sectiunea paralelă La Quinzaine des Réalisateurs. Pe 15 octombrie, retrospectiva Béla Tarr se va încheia cu proiecția lungmetrajului de șapte ore și jumătate, Sátántangó, despre care Jean Michel Frodon scria: Nu cred că poate fi văzut altundeva decât într-o sală de cinema, tocmai din pricina acestui dublu „a fi acolo” – în vreme ce, deși e păcat, multe filme foarte frumoase pot fi văzute pe un ecran mic, acasă. În cazul acestuia nu se poate pentru că e nevoie de aceste două spații: cel al filmului, construit de cadru, coloana sonoră și de montaj, și cel al sălii. Bazat pe romanul omonim al lui László Krasznahorkai, filmul a avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin, în 1994, și este considerat de critică drept unul dintre cele mai bune filme din istoria cinematografiei.

Sátántangó
Béla Tarr va sosi în România pe 13 octombrie când va deschide cea de-a doua ediție Les Films de Cannes à Cluj-Napoca. La Cluj, cineastul va avea un dialog cu publicul la finalul proiecție The Turin Horse, la Cinema Victoria, discuție moderată de Prof. Dr. Doru Pop de la Universitate Babes-Bolyai.
Sub titlul Astra Film Sibiu @ Les Films de Cannes, Les Films de Cannes, în parteneriat cu festivalul de film documentar Astra Film Sibiu, vor programa în premieră în România, atât la București cât și la Sibiu, trei dintre filmele documentare prezentate la ediția din acest an a Festivalului de la Cannes.
Documentarul 12 jours (r.Raymond Depardon) este filmat într-un spital de psihiatrie în care care cei internați fără consimțământul lor sunt puși în fața unui judecător care le va decide viitorulVenerable W. este o observație fină despre cum islamofobia și discursul urii se transformă în violență și distrugere. Regia pentru Venerable W. o semnează Barbet Schroeder, cunoscut pentru filme ca Général Idi Amin Dada: Autoportrait sau L’avocat de la terreur (Un Certain Regard, Cannes 2007, Premiul César 



12 jours (r.Raymond Depardon) 
Totodată, festivalul va continua să prezinte sub titulatura Les Films pour Cannes à Bucarest cele mai importante filme românești care se pregătesc pentru festivalurile anului viitor. Filmele românești pe care le puteți vedea în fiecare seară, la Muzeul Țăranului Român, sunt: UN PAS IN URMA SERAFIMILOR, de Daniel Sandu (2017, 150 min, RO); VÂNĂTOARE, de Alexandra Bălteanu (2016, 75 min, GER). Premiul pentru regie, Saarbrücken 2016. HAINE NEGRE, de Octav Chelaru (2017, 21 min, RO). Festival International du Film de Locarno 2017; SCURTCIRCUIT, de Cătălin Saizescu (2017, 109 min, RO). Premiul pentru realizare artistică deosebită, Shanghai IFF 2017; MARIȚA, de Cristi Iftime (2017, 100 min, RO). Premiul Criticii FEDEORA, Festivalul de Film Karlovy Vary 2017. ANIVERSAREA, de Dan Chișu (2017, 86 min, RO). Competiție oficială, Varșovia IFF 2017. Toate proiecțiile din acest ciclu sunt urmate de sesiuni de întrebări și răspunsuri cu echipa de realizatori.

Les Films de Cannes à Bucarest a adunat anul trecut peste 25.000 de spectatori în circa 100 de proiecții, urmând să prezinte și anul acesta filmele importante premiate la Cannes în prezența autorilor lor.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu