„Sunt o babă comunistă” - în sfârșit, pe ecrane!
În urmă cu doar trei ani, un sondaj
realizat de CSOP în parteneriat cu Institutul de Investigare a Crimelor
Comunismului și Memoria Exilului Romanesc (IICCMER) arăta că 61% dintre români
cred că regimul comunist a fost "o idee bună". Astfel,
întrebați ce pot spune despre comunism, doar 27% au spus că este o idee
greșita, 12% au preferat să nu răspundă, 47% au răspuns că a fost o idee bună,
dar prost aplicată și 14% că a fost o idee bună și că a fost bine aplicată. (http://194.88.148.227/69/e2/5a/d5/raport_sondaj_opinie.pdf?c=1ce19564bfb277d63ff9a3d003dbcfed).
61% dintre români mi se pare un procent imens. Câți dintre germani au regretat
Germania nazistă la 20 de ani de la terminarea războiului? Sau câți italieni îl
regretă pe Mussolini? România, sau mai exact cetățenii săi, încă își mai
analizează propria relație cu dictatura comunistă. În absența unei analize
judiciare și a unei condamnări penale, tot ce ne rămâne este demersul personal
și cel artistic pentru a ne judeca trecutul.
Luminița Gheorghiu
și Marian Râlea în „Sunt o babă comunistă”
|
De aceea, este cu atât mai
valoroasă „Sunt o babă comunistă” cartea lui Dan Lungu, mult-citită și
mult-tradusă, și care analizează, prin prisma personajului principal, relația
omului simplu cu traiul în comunism. Într-o evoluție lentă, Emilia Apostoae își
recuperează emoțional trecutul comunist, preferându-l prezentului
post-decembrist, doar pentru a fi confruntată în final cu realitatea dură a
acestui trecut. Starea de introspecție a cărții se apropie de romanul Gabrielei
Adameșteanu "Dimineata pierduta", dar pe dos : în romanul
Gabrielei Adameșteanu, eroina pendula între interbelicul distrus de comuniști
și realitatea comunistă opresivă, iar aici, Emilia pendulează între comunismul
dispărut și prezentul agresiv, capitalist, greu de acceptat.
Cartea lui Dan Lungu, „Sunt o babă comunistă” a fost și rămâne un
best-seller. Publicul cititor a fost cucerit de întoarcerile în trecut ale Emiliei. Ți asta
probabil și pentru că, printr-un proces cathartic, ochelarii roz ai Emiliei nu
mai pot masca, sau înfrumuseța realitatea trecutului comunist, care include
teama de secretarul de partid Dorofte, isteria cosmetizării atelierului în
așteptarea vzitei lui Ceaușescu sau disprețul total față de resursele fabricii
și micile aranjamente ale Șefului. Pas cu pas se deapănă o poveste despre
nostalgie, despre relația cu memoria, despre schimbarea lentă de perspectivă.
De aceea proiectul
cinematgrafic propus de MediPro Pictures, cu Stere Gulea regizor și Luminița
Gheorghiu în rolul principal, părea o rețetă sigură de succes.
Din păcate, însă, nu este
așa. Scenariul original, cu care a fost câștigat concursul de finanțare al CNC
în 2007, a fost propus de Lucian Dan Teodorovici, prietenul și colegul de
breaslă al lui Dan Lungu, ieșean și apropiat aceluiași ritm molcom și subtil.
Dar au urmat cinci ani în care „Sunt o babă comunistă” varianta pentru cinema a
fost măcinată, macerată și dospită pentru a se ajunge la un film absolut banal,
o variantă simplificată și oarecum simplistă a cărții, care nu excelează nici
ca tematică, nici ca poveste, și nici chiar ca interpretare, în ciuda unei
distribuții excelente și de mare calibru – Emilia este Luminița Gheorghiu, cu
care regizorul a mai colaborat la „Moromeții”, Țucu, soțul ei, este excelentul Marian
Râlea, iar fiica întoarsă de peste ocean este spectaculoasa Ana Ularu.
Luminița Gheorghiu
și Ana Ularu în „Sunt o babă comunistă”
|
Filmul „Sunt o babă comunistă” a pierdut
aproape tot ce constituia, după părerea mea, farmecul unei cărți inteligente despre reevaluarea memoriei, în favoarea
umorului, a comediei, a râsului imediat. E ca și cum am fi pus în același pahar
vinul roșu, vârtos și aromat, maturat în butoi, al cărții, cu țoiul de țuică de
prună, iute și tare, al umorului de Bărăgan. „Sunt o babă comunistă” a devenit
un film despre supraviețuire, despre ieșirea din încurcătură, despre
„descurcare” în cheie comedică, despre relațiile de familie, iar partea de
explorare a existenței trecute a rămas doar un abur de culoare, niște
incursiuni în alb-negru, cu imaginea arsă, amintind de „Moromeții” - datorită
aceluiași minunat Vivi Drăgan-Vasile.
Stere Gulea merge cu pelicula „Sunt o babă comunistă” pe traseul
deschis de Mircea Daneliuc cu istericele „Patul conjugal” (1993) sau
„Ambasadori căutăm patrie”(2003), și continuată de Tudor Giurgiu cu firavul
„Despre oameni și melci”(2012). Acum regizorul ne oferă propria sa versiune a
supraviețuirii în prezentul capitalist. Are, însă avantajul unei distribuții
fantastice.
„Nu știu cum e filmul, dar eu de un lucru sunt sigur, că actorii ăștia
sunt foarte buni.” spune, pe bună dreptate, Stere Gulea după ce a fost
întâmpinat cu aplauze la sfârșitul proiecției de avan-premieră de la Sfantu
Gheorghe, în cadrul Festivalului Anonimul. „Când am început să lucrăm
personajele acestea pe care într-un fel, la început, le priveam de sus, am
început, încet, încet să le îndrăgesc datorită lor.”
După propria mărturisire, Gulea și-a făcut cu grijă castingul, evitând,
după cum recunoaște, greșelile anterioare (se referă oare la distribuția din
„Week-end cu mama”, unde Medeea Marinescu – mama părea mai degrabă sora Adelei
Popescu decât mama ei?). Încă de la început a avut-o în vedere pe Luminița
Gheorghiu pentru rolul Emiliei, dar filmul a prins contur abia când l-a
distribuit pe Marian Râlea, nedrept de puțin folosit de cinematografia română,
în rolul lui Țucu, soțul Emiliei. Regizorul vorbește animat despre starea unică
pe care a avut-o când a intrat în repetiții cu distribuția aleasă. „Marian are
acea generozitate și discreție \a actorilor mari\. El îți ridică la plasă.”
„Este o chimie care a funcționat între actori. Lucrurile acestea se simt. Poți
da indicații, dar dacă ceva nu iese din el, în deplin acord cu el, cu starea
lui, din relația lui orice spui nu e de ajuns.”
Memorabilă este, pentru a câta oară!, Valeria Seciu, care revine pe
marele ecran într-o apariție elegantă, subtilă, dar totuși plină de vână în
rolul doamnei Stroescu, croitoreasa căreia comunismul i-a închis drumul către
arte din cauza dosarului. Fiica Emiliei este frumoasa Ana Ularu, angulară și
neliniștită, căreia străinătatea pare să îi fii conferit un plus de ADHD,
furtună și briză răcoroasă în același timp. Efervescente și pline de viață,
Anca Sigartău (sora Emiliei) și Tania Popa(Aurelia) aduc o veselie realistă
filmului. E memorabilă scena în care Emilia (Luminița Gheorghiu) încearcă să
împrumute bani de la sora ei (Anca Sigartău), iar aceasta înceracă să îi vândă
diverse gadget-uri inutile, precum un ventilator roz care pulverizează apă.
Regizorul Stere
Gulea la filmările de la „Sunt o babă comunistă”
|
Temele filmului se amestecă și nici una nu preia conducerea narativă.
Avem de-a face când cu nostalgia personajului principal, dar flash-back-urile
sunt prea scurte pentru a ne permite să fim cu adevărat nostalgici, când cu
lupta pentru a supraviețui în România de azi, memorabil fiind trocul țuică pe
mere, care definește „cumpărăturile” lui Țucu (Marian Râlea), când cu
explorarea relației mamă-fiică, o relație în care mama este gata să sacrifice
tot pentru a-și salva fiica de eșecul financiar.
Cu toată lipsa de coerență, filmului lui Stere Gulea „prinde” la
public. Este amuzant, înduioșător și tandru. El însuși mărturisește că la
filmări, Luminița Gheorghiu, cu care a lucrat în 1987 la „Moromeții”, îi spunea
„Măi, Stere, eu credeam că umorul venea de la Victor \adică Victor Rebengiuc\
la Moromeții, dar văd că și tu ai umor.” Dar oare umorul va fi destul pentru a
umple sălile?
În ceea ce privește așteptările mele personale de la această
ecranizare, speram ca un regizor de calibrul lui Stere Gulea să
încerce, ocazie unică, să înțeleagă în profunzime rădăcina nostalgiei pentru comunism
a Emiliei, dar și a noastră ca popor, să îmi explice, poate, acel 61%, să
demonteze mecanismul sistemului așa cum a făcut-o, atât de bine și subtil, în
„Moromeții”. M-aș fi bucurat ca regizorul să prindă, asemeni partenerilor lui
Marian Râlea pe platou, mingea ridicată la plasă de scriitorul Dan Lungu prin
romanul său „Sunt o babă comunistă” și să primească provocarea lansată de carte
- cea a explorării nostalgiei pentru comunism și, mai ales, a trezirii la
realitate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu