Simplu, despre Africa în schimbare
GRAND COMME LE BAOBAB/TALL AS THE BAOBAB TREE
regia Jeremy Teicher, Senegal- SUA, 2012
„based on true
stories”
Dior Ka (Coumba) |
La 18 ani, Jeremy Teicher, regizorul filmului, a participat la un proiect umanitar în Senegal. Atunci a lucrat cu un grup de elevi cărora le-a dat câte o cameră digitală și i-a trimis să își filmeze propriile povești, parte a vieții lor zilnice. Rezultatul a fost o serie de scurte mărturii, extrem de personale și un scurt documentar, This Is Us. Consistența și simplitatea acestor mărturii directe a impresionat publicul din întreaga lume, iar Teicher a câștigat o nominalizare la Student Film Awards.
Dar între britanic și pământul arid, bântuit de vaci costelive, fantomatice, presărat cu baobabi bulboși s-a format o legătură profundă. „Tall as the Baobab Tree” este întoarcerea tânărului regizor la Africa.
Jeremy Teicher la filmare |
Regizorul și-a propus
să spună povestea a două surori, Coumba (Dior Ka) și Debo (Omul Ka) și luptei
lor pentru evitarea căsătoriei forțate a celei mai mici dintre ele, în vârstă de doar 8 ani. Interpretele, neprofesioniste ca și ceilalți protagoniști ai filmului, sunt
surori atât în viața reală, cât și în film. Pentru ele căsătoriile aranjate
pentru fete, chiar atât de mici precum Debo, sunt o tradiție împământenită și des
întâlnită. Acțiunea se petrece într-un sat din Senegal, la marginea orașului,
la marginea modernității. Dacă fata cea mare, Coumba, a reușit să termine
școala generală și să intre la liceu, pe cea mai mică o așteaptă un destin mai puțin
optimist. Când fratele lor este accidentat, pentru a putea plăti datoria la
medic, tatăl găsește soluția de a o mărita, pe bani, bineînțeles, pe Debo,
aflată abia la începutul parcursului școlar. În timp ce mama, pasivă, gătește
cina, Coumba, sora cea mare, caută cu înverșunare o cale de scăpare. Ea ajunge să calce
cuvântul tatălui și, pe ascuns, să găsească de lucru la oraș. Disperarea celor
două surori crește cu cât se întețesc căutările tatălui pentru un mire. Acestei
conspirații li se alătură și un prieten de la școală, și chiar fratele mai mare,
dar nu și mama care fusese și ea măritată de mică. Fratele mare se reface și e
din nou capabil să se întoarcă la muncă, Coumba reușește să adune banii, dar
bagajele sunt deja făcute pentru Debo. Cu întreaga „avere” înghesuită într-un mic sac de sport albastru și părul
cu grijă împletit de mamă, Debo așteaptă ca tradiția, prin bătrânul satului, să
îi pecetluiască destinul.
Omul Ka (Debo) |
Povestit cu mijloace
narative extrem de simple, liniar, urmărind perspectiva surorilor, filmul
cucerește sufletul spectatorilor datorită interpreților neprofesioniști și a peisajelor superbe. Cele
două surori, o combinație de fragilitate și înverșunare, își țin spaima în
frâu, complotează la lumina lumânării și sunt profund afectate de deciziile
adulte pe care trebuie să le ia singure. Amândouă, tipologii diferite, sunt
cuceritoare prin gingășia uneia față de cealaltă, prin puterea pe care și-o
transmit una celeilalte. Meritul regizorului este acela de a fi descoperit și
ocrotit relația lor reală, de surori. Ceilalți interpreți, majoritatea locuitori ai satului Sinthiou
Mbadane, sunt la fel de apropiați de propriile personaje, deși nici unul nu a avut de-a face cu cinematograful înaintea acestui film. Mama fetelor,
Mboural Dia este „mamă a mulți copii”, după cum este descrisă pe site-ul filmului (http://tallasthebaobabtree.com). Ea este vecină cu Alpha Dia, interpretul lui Silèye, fratele mai mare, care a ratat
intrarea la școală, ca și personajul său din film, și cu Cheikh Dia,
interpretul prietenului lui Coumba, Amandy, care, asemeni personajului, face
parte din prima generație de copii educați ai satului.
Mboural Dia (mama) |
Acestei veridicități
incontestabile, i se adaugă o imagine superbă, realizată de Chris Collins, cu
un HDDSLR. Culorile aride, casele acoperite cu stuf, uscăciunea care parcă
absoarbe umezeala și din ochii spectatorului sunt în contrast cu culorile vii
ale hainelor purtate de protagoniști – portocaliu, roșu, ocru – care
însuflețesc peisajul bântuit de vacile fantomatic de albe, cu coarne lungi,
pășind majestuoase în căutarea ultimelor fire de vegetație. Adesea, precum Silèye în film, păstorii
trebuie să se cațere în baobabii cei înalți pentru a tunde câteva frunze pentru
rumegătoarele domestice.
„Tall As the Baobab Tree” |
Comentarii
Trimiteți un comentariu