Din pântecul Dubaiului, cu încăpățânare
A FALLIBLE GIRL/O FATĂ SUPUSĂ EȘECULUI
regia Conrad Clark, Marea Britanie- China, 2012
Premiul al II-lea - Secțiunea lungmetraj, Gulf Film Festival- Dubai, 2013
Premiul al II-lea - Secțiunea lungmetraj, Gulf Film Festival- Dubai, 2013
Nu pot să nu scriu despre acest film cu totul special, cu
totul dificil, cu totul neobișnuit care spune povestea intimă a unei chinezoaice
crescătoare de ciuperci în Dubai.
Sang Juan (Lifei) |
WTF?! Așa mi-am spus citind neîncrezătoare subiectul
filmului. Unde a ajuns lumea? Unde a ajuns globalizarea? Încotro ne îndreptăm?
Ca toate filmele din selecția competiției „Anonimul X” și
acesta este un film extrem de personal, extreme de intim, inspirat din povești reale
și, de aceea, cu atât mai aproape de adevăr. Aici nu vorbesc de adevărul absolut,
sau de cel juridic, ci de adevărul pe care ni-l oferă realitatea atunci când ai
interesul și răbdarea să o asculți fără a te arunca în idei preconcepute și
păreri atotcunoscătoare.
Pot spune că am acceptat greu, că m-am împotrivit îndelung acestui film care are o vibrație cu totul specială. De ce?
„A Fallible Girl” (regia Conrad Clark) |
În primul rând, mi-a arătat un alt Dubai, neașteptat, nu cel din
cărțile poștale, al clădirilor înalte fotografiate din elicopter, al insulelor
man-made, al celor mai înalte clădiri de pe planetă. Nu, nici vorbă. Mi-a arătat
Dubai-ul de azi, de la bază, cu apartamente dărăpănate, cu strada invadată de vânzătorii
de șaorma sau alte feluri de mâncare greu de identificat, cu trotuarele
înghesuite, cu șantiere arse de soare, cu autostrăzi mai pline decât în America, unde femei în hijab conduc la fel de prost și de agresiv ca pe alte autostrăzi
ale planetei. Un loc la limita dintre Hong Kong și „Bladerunner”(1982, regia Ridley Scott), dar fără nici un pic de ploaie.
În al doilea rând mi-a impus un ritm, un ritm în care am
intrat greu, căci e lipsit de intensitate narativă. Filmul urmărește viața zilnică a
două femei, Lifei (Sang Juan) una mai mult diurnă, conducând o fermă de ciuperci, așezată undeva
în deșert, cealaltă, Yaya (Lu Huang), nocturnă, cu un job incert, undeva între prostituată și escortă,
amândouă înconjurate de o singurătate. Devenim astfel părtași vieții lor și datorită
imaginii intime a lui Raquel Fernández Nuñez, o femeie director de imagine, din Spania. Filmat pe peliculă de 16mm, într-o epocă în care aproape că nici nu mai există laboratoare care să prelucreza acest tip de peliculă, filmul are un rafinament imagistic deosebit.
Camera stă constant, aproape obsesiv pe prim și gros planuri. Cadre largi, tot atâtea momente de respirație, devin memorabile, ca de exemplu cel în care cele două prietene stau la aceeași masă, în bucătăria/sufragerie, dar privind în direcții diferite. Tot timpul există în cadru o lumină, un reflex, o lucire , de parcă lumina orbitoare a soarelui diurn s-ar fi transferat asupra surselor de iluminat nocturne, lipsindu-le de mister și intimitate. Neoane cu tentă verzuie, luminile îndepărtate ale orașului, văzute din mașină, exterioarele albite din care soarele pârjolitor a stors orice urmă de culoare și pe care le-a pervertit, după emoțiile personajelor, surprinzător, într-un albastru deschis.
Camera stă constant, aproape obsesiv pe prim și gros planuri. Cadre largi, tot atâtea momente de respirație, devin memorabile, ca de exemplu cel în care cele două prietene stau la aceeași masă, în bucătăria/sufragerie, dar privind în direcții diferite. Tot timpul există în cadru o lumină, un reflex, o lucire , de parcă lumina orbitoare a soarelui diurn s-ar fi transferat asupra surselor de iluminat nocturne, lipsindu-le de mister și intimitate. Neoane cu tentă verzuie, luminile îndepărtate ale orașului, văzute din mașină, exterioarele albite din care soarele pârjolitor a stors orice urmă de culoare și pe care le-a pervertit, după emoțiile personajelor, surprinzător, într-un albastru deschis.
„A Fallible Girl” |
În al treilea rând m-a dus într-o lume inedită, cea a imigranților din Dubai, o lume a perifericilor, o lume a
negoțului, a celor care se află la marginea
unei culturi, a unei religii, la răscrucea drumurilor dintre Asia; Europa și Africa. Spațiile în care am intrat, spațiile în care co-există această conglomerare umană, stau sub semnul
derizoriului, al insalubrului, al minimului. Ele au o melancolie născută din sordid,
din sărăcie, dintr-o zbatere a supraviețuirii. Garsoniera pe care o împart cele
două fete este veșnic cu draperiile trase, cu geamurile murdare, cu un balcon lung
pe care se refugiază Lifei când are de purtat negocieri telefonice. Yaya
lucrează într-un bar cu multe oglinzi și canapele lungi pe care stau, ca niște păpuși stricate,
asiatice machiate, în fuste scurte, așteptându-și, interminabil, clienții. Ferma de
ciuperci e o hală plină de rafturi metalice unde sub lumina bolnăvicioasă a
neoanelor sunt aliniați butuci înveliți în plastic, udați și îngrijiți continuu
de niște lucrători ce par a fi fost extrași din grămada de pantofi de la un magazin
de haine second hand.
Regizorul, britanicul Conrad Clark, ne duce în stomacul
balenei, în pântecul marelui oraș, acolo unde se rumegă și se consumă
existențe. În zare se zăresc noile clădiri de oțel și sticlă ridicate cu banii
exportului de petrol, iar noi, spectatorii, o urmărim up-close pe Lifei (Sang Juan), o chinezoaică neîmblânzită, îndărătnică,
voluntară și independentă care din nisip va face o afacere de succes. Crescătoria de ciuperci este ireal de reală sub halogenele din deșert, cu șirurile de buturugi, comandate în China, din care cresc ciupercile de forme banale, recognoscibile. Lucrătorii sunt un amestec
de arabi săraci, refugiați africani și orice alte popoare se mai nimeresc în
zonă, iar în film se joacă pe ei înșiși, contribuind la veridicitatea poveștii.
„A Fallible Girl” |
Elementele de realitate și ficțiune se întrețes. Ferma de
ciuperci există cu adevărat și, după cum ne povestește Huang Lu, una dintre actrițele
filmului, a fost înființată de o chinezoiacă. Aceasta a plecat din China
natală pe urmele iubitului ei, întors în Europa, și s-a oprit undeva, la
jumătatea drumului în Dubai, unde a pornit propria afacere. Actrițele sunt la
prima experiență de acest gen, iar repetițiile au durat cu mult mai mult decât
filmarea propriu-zisă. Nu au lucrat cu un scenariu clar, ci cu idei și
situații. O singură frază propusă în scenariul-sinopsis „Yaya is waiting” („Yaya așteaptă”) putea fi
filmată pe parcursul unei zile întregi, spune actrița.
Filmul are o valoare certă de documentar urban, dar el
spune, mai ales, o poveste profund umană, cea a imigrării, a integrării proprii
într-un spațiu și într-o cultură căreia nu îi vei aparține nicicând, dar în
care trebuie să trăiești.
Lăsați-vă prejudecățile acasă. Veniți să vedeți un
film intim și intens, dus în spate de unul dintre cele mai puternice personaje
feminine pe care le-am văzut recent, Lifei (Sang Juan), care „duce în spate”, aproape la propriu, și o cameră de filmat intruzivă, indiscretă
și cu atât mai implicantă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu